Veelgestelde vragen

over onze kraamzorg

Hoeveel kraamzorg krijg ik?

Je kunt bij ons terecht voor verschillende urenpakketten, geheel volgens het Landelijk Indicatie Protocol kraamzorg (LIP) waarbij een kraamvrouw recht heeft op 49 uur zorg in 8 dagen. Hoeveel zorguren voor jou van toepassing zijn, bespreken wij graag met je in een persoonlijke intakegesprek. Kijk ook even hier voor meer informatie over onze urenpakketten.

Kan ik 1 vaste kraamverzorgende krijgen, of wisselen jullie elke dag?

Wij streven voor iedereen naar één vaste kraamverzorgende in jouw kraamweek. Want één vast gezicht geeft rust en een fijn gevoel. En dat vinden wij heel belangrijk. Alleen bij onverhoopte gebeurtenissen zoals ziekte, zijn we genoodzaakt een tweede kraamverzorgende naar je gezin te sturen.

Betaalt mijn verzekering alle kosten?

Voor de basiskraamzorg is iedereen in Nederland verzekerd. Dus dat is fijn. Maar wellicht dekt uw zorgverzekeraar ook eventuele overige kosten? Informeer hierover bij je zorgverzekeraar. Check ook bij je verzekeraar of je een eigen bijdrage moet betalen. Om je financieel optimaal te kunnen helpen hebben wij contracten afgesloten met vrijwel alle zorgverzekeraars in Nederland.

In welke plaatsen komen jullie?

Als Amsterdams bureau leveren wij natuurlijk in heel Amsterdam kraamzorg, maar dit doen wij ook in nabijgelegen plaatsen zoals, Diemen, Ouderkerk aan de Amstel en Duivendrecht. Woon je in een gebied dat buiten deze regio ligt en wil je toch graag kraamzorg van Het Geboortecollectief ontvangen? Neem dan contact met ons op. Er zijn mogelijkheden om je toch van dienst te kunnen zijn.

Wat onderscheidt jullie van al die andere bureau’s?

Wij zijn in meerdere opzichten anders. Natuurlijk leveren wij primair kwaliteitszorg, maar daarnaast zijn we sterk in ‘zorg op maat’. Dit dankzij onze Geboortecoach, die bij ons kraambureau een HBO-opgeleide specialist is in de regels en richtlijnen rond zorgaanbod en zorgaanvraag. De Geboortecoach komt bij je thuis een intake doen, zodat wij al je wensen en je specifieke situatie in kaart kunnen brengen om jou de zorg te kunnen geven die je wenst én verdient. Zo kunnen we rekening houden met onder meer je fysieke gesteldheid, je gezinssituatie en eventueel taal en specifieke cultuur of religie. Daarnaast zijn we bewust een kleinschalig bureau, omdat we alle gezinnen evenveel persoonlijke aandacht willen schenken. Op deze manier zijn we tevens in staat iets extra’s voor je te doen, zoals bijvoorbeeld het geven van onze speciale baby- en kraammassages.  Deze zijn niet alleen ter ontspanning, maar ook om eventuele lichamelijke ongemakken te verzachten en verhelpen. En zo zijn er meer punten die ons onderscheiden van andere kraambureau’s. Lees meer over onze werkwijze. Wil je ontdekken wat onze werkwijze authentiek en liefdevol maakt, lees dan ons verhaal.

Kan ik bij jullie een kolfapparaat huren of kopen?

Wij verhuren en verkopen kolfapparaten van Ardo. Ook voor niet-cliënten. Neem contact met ons op voor meer informatie en tarieven. Ook hebben wij een lactatiekundige in dienst, die jou kan bijstaan rondom het geven van borstvoeding.

Welke COVID-19 richtlijnen hanteren jullie?

We houden de richtlijnen aan zoals deze door onze branchevereniging wordt aangegeven. Op dit moment zijn er naast de normale hygiënische richtlijnen geen andere verscherpingen met betrekking tot Covid-19.

Meer weten?

Met bovenstaande informatie ben je goed op de hoogte van de belangrijkste zaken rondom onze kraamzorg. Heb je nog andere vragen? Neem gerust contact met ons op. Ook kun je hier meer lezen over onze werkwijze. Wil je je direct inschrijven, dan kan dat hier. Ben je benieuwd wat de achtergrond is van Het Geboortecollectief, lees dan ons verhaal. Wat je ook beslist, we wensen je een heerlijke en voorspoedige zwangerschap en kraamtijd toe.